Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over Maritiem Cluster

U kunt ons bereiken via ons contactformulier op de website of telefonisch via het algemeen telefoonnummer van de gemeente Den Helder: 14 0223 (maandag tot en met donderdag 8.30 – 16.00 uur en vrijdag 8.30 – 12.00 uur).

Deze website is ontworpen om informatie te delen over de ontwikkelingen in het Maritiem Cluster Den Helder. Daarnaast biedt deze website inwoners en andere belanghebbenden de mogelijkheid om actief betrokken te blijven bij de voortgang en besluitvorming.

De haven is de economische motor van Den Helder. Hier komen maritieme bedrijven, Defensie, offshore energie en scheepsonderhoud samen. De haven zorgt voor banen, innovatie en een sterke verbinding tussen stad en zee.

We bouwen aan een sterke en toekomstbestendige haven die ruimte biedt aan offshore energie, maritiem onderhoud, logistiek, maakindustrie en duurzame brandstoffen.

We werken aan goede bereikbaarheid, extra kade- en ontwikkelruimte en herontwikkeling van bestaande locaties voor innovatieve bedrijven. Ook krijgt Kooyhaven een belangrijke rol als logistieke overslaglocatie binnen het concept van de Pitstop Haven.

De stad en de haven groeien meer naar elkaar toe. Willemsoord ontwikkelt zich tot een maritiem centrum met ruimte voor pleziervaart, toerisme, kantoren en legering op Buitenveld. Zo ontstaat een levendig stadsdeel met maritiem erfgoed, waar je kunt werken, leren en recreëren.

Er komt meer aandacht voor snelle en veilige verbindingen voor iedereen: van vrachtverkeer tot fietsers en scholieren. Minder files, minder uitstoot en betere bereikbaarheid van stad, haven en Texel. 

Den Helder groeit economisch, maar blijft trouw aan haar karakter: maritiem, gastvrij en innovatief. De stad wordt aantrekkelijker om te wonen, werken en bezoeken – met behoud van haar unieke identiteit aan zee.

U kunt zich inschrijven voor onze nieuwsbrief om updates en nieuws te ontvangen over onze activiteiten enevenementen.

Veelgestelde vragen over participatie

Haven met schepen in Den Helder

De gemeente Den Helder, de provincie Noord-Holland en het ministerie van Defensie betrekken inwoners, ondernemers, bedrijven en andere betrokkenen actief bij de plannen voor het Maritiem Cluster van Den Helder. Iedereen kan meedenken over de toekomst van het havengebied.

Iedereen die woont, werkt of actief is in of rondom het gebied Nieuwe Diep – Nieuwe Werk nodigen we actief uit: bewoners, ondernemers, belangenorganisaties en andere betrokkenen. Ook regionale partijen zoals Port
of Den Helder, het Hoogheemraadschap, Rijkswaterstaat, TESO en lokale verenigingen worden actief betrokken. Andere belangstellenden kunnen de openbare informatieavonden en participatiesessies bezoeken.

Het projectteam organiseert informatiebijeenkomsten, individuele gesprekken en overlegmomenten met een klankbordgroep. Zo kunnen betrokkenen hun ideeën, zorgen en wensen delen en meewerken aan een toekomstbestendige haven.

De participatie richt zich op drie grote projecten:

  • De herinrichting van de weg Het Nieuwe Diep – Nieuwe Werk
  • Het vernieuwen en verplaatsen van de Moormanbrug
  • De realisatie van de Ravelijnbrug
    Daarnaast speelt ook de ontwikkeling van Buitenveld – de nieuwe legeringslocatie voor marinepersoneel – een belangrijke rol in de gebiedsontwikkeling.

Tijdens de bijeenkomsten wordt onder meer besproken hoe de haven zich de komende jaren kan ontwikkelen, hoe we samen kunnen werken aan een duurzame en toekomstbestendige haven, en welke kansen en uitdagingen er zijn voor stad, bedrijven en bewoners.

De gemeente en projectpartners organiseren informatieavonden en participatiesessies, zoals de bijeenkomst over het schetsontwerp op 15 oktober 2025. Daarnaast is er een klankbordbordgroep die gevraagd en ongevraagd advies geeft aan de projectleiders en bestuurders. Inwoners en bedrijven kunnen reageren op plannen via zienswijzen en inspraakmomenten.

De klankbordgroep bestaat uit 10 tot 20 vertegenwoordigers van bewoners, ondernemers en organisaties uit het gebied. Zij denken actief mee over de ontwikkelingen, brengen kansen en knelpunten in en geven advies aan de projectteams. Hun inbreng wordt serieus meegewogen in de planvorming, met duidelijke terugkoppeling over wat er met hun input gebeurt.

‘Dialoog aan de kade’ is het participatie- en communicatieplan voor de ontwikkeling van het Maritiem Cluster in Den Helder. Het plan beschrijft hoe inwoners, ondernemers, bedrijven en organisaties worden betrokken bij de plannen voor het gebied Nieuwe Diep – Nieuwe Werk, inclusief de Ravelijnbrug, Moormanbrug en Buitenveld. Het document is hier in te zien.

Het doel is om samen met de omgeving te werken aan plannen die breed gedragen worden. Door tijdig en open te communiceren willen de betrokken partijen – gemeente, provincie en Defensie – zorgen dat inwoners en ondernemers goed geïnformeerd zijn, mee kunnen denken en hun zorgen of ideeën kunnen delen. Zo wordt het havengebied toekomstbestendig en blijft de stad goed bereikbaar.

Dat kan op verschillende manieren:

  • Via informatieavonden en participatiesessies, waar plannen worden toegelicht en feedback kan worden gegeven.
  • Door deel te nemen aan de klankbordgroep Ontwikkelingen gebied Nieuwe Diep/Nieuwe Werk, die gevraagd en ongevraagd advies geeft aan de projectleiders.
  • Via het digitale platform ingesprek.denhelder.nl, waar inwoners en ondernemers online hun mening kunnen geven.
  • Door een e-mail te sturen naar info@maritiemclusterdenhelder.nl.

2025 – Start brede participatie: informatiebijeenkomsten, een nulmeting (enquête) en het vormen van de klankbordgroep.
2026–2027 – Werken aan ontwerpkeuzes en inspraakmomenten over verkeer, leefbaarheid en duurzaamheid.
2028 Voorbereiding uitvoering. Belanghebbenden blijven betrokken via nieuwsbrieven, spreekuren en bijeenkomsten.
2029–2032 – Realisatiefase: communicatie over werkzaamheden, hinder en voortgang.

Veelgestelde vragen over De Moormanbrug

De Vice-Admiraal Moormanbrug is bijna aan het einde van zijn technische levensduur. Dat betekent dat hij na jarenlang gebruik aan vervanging toe is. Door nu alvast plannen te maken voor een nieuwe brug, zorgen we ervoor dat alles veilig en goed blijft werken in de toekomst.

Door de Moormanbrug te verplaatsen komt er meer plek langs de kade voor grote schepen, zoals marineschepen en andere zeeschepen.

Het project bevindt zich nog in de beginfase. Op dit moment wordt gewerkt aan een lijst met eisen waaraan de nieuwe brug moet voldoen.

Door de Moormanbrug regelmatig te inspecteren en te onderhouden, blijft hij veilig, betrouwbaar en bruikbaar totdat de nieuwe brug klaar is.

Ja, de omgeving wordt op het juiste moment betrokken. Er vinden gesprekken plaats met omliggende bedrijven en bewoners. Ook worden er verschillende onderzoeken gedaan – zoals naar verkeer en natuur – om een goed en volledig beeld van de omgeving te krijgen.

Vragen en reacties kunt u mailen naar het Rijksvastgoedbedrijf: Postbus.RVB.KopvanNH@Rijksoverheid.nl

Veelgestelde vragen over Buitenveld

Buitenveld is een onderdeel van Willemsoord in Den Helder. Op Buitenveld zal Defensie de komende jaren een nieuw, modern en duurzaam legeringscomplex ontwikkelen. Het wordt een plek met ca. 1.200 legeringskamers, kantoorruimte en ondersteunende voorzieningen voor het personeel van de Koninklijke Marine. Het project maakt deel uit van de bredere maritieme en stedelijke ontwikkeling van Den Helder.

De vernieuwing is nodig om het Defensiepersoneel beter te huisvesten en ruimte te creëren op de marinebasis zelf.

De voorbereidingsfase loopt van 2023 tot en met 2027. Als alles volgens plan verloopt, start de bouw rond 2028 en wordt Buitenveld tussen 2029 en 2030 opgeleverd. De uitvoering van de huisvesting is voorzien in de jaren 2028 tot 2030. Onderhoudswerkzaamheden aan de bestaande kades en gebouw Waddenzee zullen mogelijk eerder starten.

Gebouw Waddenzee blijft behouden vanwege zijn historische waarde voor Den Helder. Er zal de komende
jaren groot onderhoud aan het gebouw gepleegd worden om het weer in gebruik te kunnen nemen als kantoor.

Buitenveld zorgt voor verbinding tussen de marinebasis en de stad. Met circa 1200 defensiemedewerkers
die in het gebied gaan wonen en leven zal het bijdragen aan de leefbaarheid en zal het naar verwachting
een positief effect hebben op de economische ontwikkelingen in en rondom Willemsoord. Daarnaast levert Buitenveld een waardevolle bijdrage aan de algemene stadsontwikkeling doordat een braakliggend terrein wordt ingevuld met respect voor het historische aanzicht van Willemsoord.

De herontwikkeling van de defensielocatie Buitenveld zit op dit moment (najaar 2025) in de voorbereidingsfase. In deze fase wordt onder meer bepaald welke vergunningsprocedures met bijbehorende termijnen moeten worden doorlopen. Daarnaast zullen op de locatie al voorbereidende onderzoeken en activiteiten uitgevoerd moeten worden.

Veelgestelde vragen over de herinrichting van het Nieuwe Diep/Nieuwe Werk

Het Nieuwe Diep en het Nieuwe Werk zijn belangrijke wegen tussen de marinehaven en de stad Den Helder. Het idee is dat ze straks – samen met een nieuwe Ravelijnbrug – een nieuwe verkeersader vormen. De herinrichting maakt de wegen veiliger en beter geschikt voor auto’s, vrachtverkeer, fietsers en voetgangers.

De nieuwe inrichting verbetert de bereikbaarheid van de haven en de stad, zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en vergroot de leefbaarheid. Ook de civiele haven en lokale bedrijven profiteren van de verbeterde infrastructuur.

De herinrichting is een samenwerking tussen de gemeente Den Helder, de provincie Noord-Holland, het ministerie van Defensie en Port of Den Helder. Ook het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier is betrokken. Samen zorgen zij voor een samenhangende ontwikkeling van infrastructuur en gebied.

Er is een voorlopige planning: de voorbereidingen lopen van 2026 tot 2027. In 2026 worden onder meer het milieueffectonderzoek (NRD) en het ontwikkelkader vastgesteld. In 2027 volgt de besluitvorming over het
omgevingsplan. De uitvoering is gepland voor de periode 2028–2032.

De gemeente en projectpartners organiseren informatieavonden en participatiesessies, zoals de bijeenkomst over het schetsontwerp op 15 oktober 2025. Daarnaast is er een klankbordbordgroep die gevraagd en ongevraagd advies geeft aan de projectleiders en bestuurders. Inwoners en bedrijven kunnen reageren op plannen via zienswijzen en inspraakmomenten.

In het eerste half jaar van 2026 organiseren we weer een bijeenkomst voor direct omwonenden en bedrijven in het gebied het Nieuwe Diep/Nieuwe Werk.

Veelgestelde vragen over de Ravelijnbrug

De Ravelijnbrug is een nieuwe beweegbare brug over de Koopvaarders-binnenhaven, ter hoogte van de Koopvaardersschutsluis. De brug is onderdeel van een doorgaande route over het Nieuwe Diep/Nieuwe Werk richting de haven en helpt om de verschillende verkeersstromen in Den Helder te ontvlechten.

Verkeer richting de marinehaven, de civiele haven en de TESO-veerhaven rijdt nu allemaal via de N250 door de stad, wat zorgt voor drukte en files. Met de Ravelijnbrug kan een deel van het verkeer eerder afslaan richting de haven. Zo vermindert het verkeer in het centrum en verbetert de doorstroming.

  • Minder verkeer en files in het centrum
  • Betere bereikbaarheid van haven en Texel
  • Meer leefbaarheid en een aantrekkelijkere stad

Het project is onderdeel van het Bestuursakkoord Ontwikkeling Maritiem Cluster, een samenwerking tussen de provincie Noord-Holland, de gemeente Den Helder en het ministerie van Defensie. Provincie Noord-Holland heeft de leiding over het project. Port of Den Helder en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier zijn eveneens betrokken.

De provincie onderzoekt momenteel de meest kansrijke locatie voor de brug. De bedoeling is dat in het eerste kwartaal van 2026 een voorkeurslocatie wordt vastgesteld.

Inwoners, ondernemers en andere betrokkenen kunnen meedenken via informatieavonden en online participatie op ingesprek.denhelder.nl.
Tijdens deze momenten worden onderzoeken en schetsontwerpen toegelicht en kunnen reacties worden gegeven. Alle input wordt meegenomen bij de verdere uitwerking van de plannen.

Veelgestelde vragen over Vaarroute Willemsoord

Willemsoord is het historische hart van Den Helder. Op dit moment kun je het gebied maar vanaf één kant bereiken via het water. Met de Vaarroute Willemsoord onderzoeken we hoe we ook de Boerenverdrietsluis weer kunnen gebruiken, zodat er een tweede toegang over het water ontstaat. Dat maakt het gebied levendiger en beter verbonden met de stad.

Het is de intentie een volwaardige vaarroute door het Boerenverdriet voor de plezier- en scheepvaart te creëren. Het voornemen om het Boerenverdriet tot een volwaardige vaarroute te maken is vastgelegd in het bestuursakkoord van 29 juni 2023 met de provincie Noord-Holland en het Ministerie van Defensie als
onderdeel van het Maritiem Cluster. 

Dit is van belang voor de scheepvaartveiligheid en biedt daarnaast een impuls aan de ontwikkeling van de binnenstad en middenstand van Den Helder. Onderzocht is in welke mate de vaarroute haalbaar en/of wenselijk is.

De gemeente Den Helder liet samen met Zeestad en adviesbureau Sweco onderzoeken wat er technisch, ruimtelijk en financieel mogelijk is. Daarbij is gekeken naar verschillende scenario’s: van kleine aanpassingen tot een volledig open vaarroute. Ook is gekeken naar erfgoed, veiligheid, waterkwaliteit en de
werking van de haven. Lees hier het Haalbaarheidsonderzoek Vaarroute Willemsoord (scenariostudie).

De voorkeursvariant is het herstel van de Boerenverdrietsluis als keersluis. Dat betekent dat de sluis wordt gerenoveerd en mechanisch bedienbaar gemaakt, maar geen volwaardige schutsluis wordt. De sluis blijft dus vooral een water-kering, maar kan open bij bijzondere gelegenheden, zoals bij evenementen, voor recreatieve vaart of als tijdelijke omvaarroute bij werkzaamheden.

  • Pleziervaart vanuit de stad kan makkelijker naar Willemsoord varen.
  • Meer levendigheid op en rond het water.
  • Betere verbinding tussen Koopvaardersbinnenhaven en Willemsoord.
  • Extra flexibiliteit bij werkzaamheden of storingen elders.
  • Een sterkere koppeling tussen stad, haven en maritiem erfgoed.

Nee. De plannen zijn afgestemd met de Koninklijke Marine en houden rekening met de werking van de haven. De tweede toegang wordt zo ingericht dat de veiligheid en bereikbaarheid van de werkhaven niet in het gedrang komen.

De Boerenverdrietsluis en Willemsoord zijn rijksmonumenten. We herstellen de bestaande sluis, in plaats van grote verbouwingen. Zo blijft het historische aanzicht behouden, maar krijgt het wel een praktische functie voor de stad.

  • 8 juli 2025 – presentatie haalbaarheidsonderzoek
  • 27 oktober 2025 – beeldvormende avond over de voorkeursvariant
  • 28 oktober 2025 – participatieavond met inwoners en betrokkenen
  • 2 december 2025 – commissiebehandeling
  • 15 december 2025 – verwachting besluit gemeenteraad
  • Als de gemeenteraad instemt, kan de uitvoering starten in 2027.

De gemeente Den Helder, provincie Noord-Holland, Zeestad en de Koninklijke Marine werken samen binnen het Maritiem Cluster Den Helder. Samen zorgen ze voor een toekomstbestendig havengebied waarin stad, haven en zee met elkaar verbonden blijven.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Wij houden u graag op de hoogte van de ontwikkelingen in het Maritiem Cluster. Dat doen we via onze website en ook via onze nieuwsbrieven. De nieuwsbrief verschijnt vier keer per jaar. 

Bekijk hier eerdere uitgaven van de nieuwsbrief Maritiem cluster

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Naam*

* In onze privacyverklaring kunt u lezen hoe uw gegevens worden verwerkt.

Doe mee via ons participatieplatform

Lorem ipsum dolor sit amet, Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet